התמודדות ושגרה בריאה

בימים אלו של התמודדות אישית ולאומית עם וירוס קורונה, קיימת חשיבות רבה לשמירה על בריאות פיזית ונפשית. מומלץ להסתכל על המצב כהזדמנות לדאוג לעצמנו, להירגע ולנוח, לאכול בריא, לעשן פחות, לעשות פעילות גופנית ולהעשיר את עצמנו בידע חדש

שומרים על בריאות פיזית ונפשית

10 דרכים מוצלחות שעוזרות להתמודד עם תחושות של חשש וחרדה

  • שיתוף - לא כדאי להישאר עם הרגשות והמחשבות לבד, שיתוף אחרים זו בריאות נפשית. עם זאת, עבור ילדים קטנים, ההורים הם תמיד "צוק איתן" ומולם חשוב לשמור על אופטימיות ורגיעה.
  • פרספקטיבה - גם אם הגעת למצב רגשי קשה ביותר, אל ייאוש. ההתמודדות היא תמיד בצורה של גל: הקושי עולה בתחילה, ואז הוא מתחיל לרדת. חשוב לשמור על פרספקטיבה: גם זה יעבור.
  • נעבור את זה יחד - אף אחד מאיתנו לא לבד! האנושות כולה נמצאת באותו המצב, וכולנו נעבור את זה יחד.
  • תקווה - מגפת הקורונה תחלוף באותה מהירות שבה היא הופיעה, וכמעט כולנו נצא ממנה בריאים ושלמים.
  • שגרה - כדאי לייצר שגרה יומית קבועה לעצמך ולבני משפחתך בתוך השגרה החדשה. שגרה מקטינה חרדה.
  • טיפוח קשרים חברתיים - קשרים חברתיים הם בריאות נפשית, ודווקא עכשיו חשוב להשתמש בכל אמצעי הקשר האלקטרוניים כדי לחזק אותם.
  • פעילות גופנית - חשוב מאד לכלול פעילויות אקטיבית בשגרה. כל פעילות גופנית בתוך הבית היא מבורכת, ותורמת לבריאות הגופנית והנפשית.
  • זמן לעצמך - זה הזמן לגלות תחומי עניין חדשים, להרשם לקורסים באינטרנט, לקרוא, לשמוע הרצאות, לראות הצגות מקוונות, לשמוע מוסיקה, לתרגל נשימה, לעשות תרגילי הרפיה ודמיון מודרך, לתרגל מיינדפולנס. ישנם משאבים רבים ברשת – שווה להשתמש בהם!
  • הגבלת צפייה בחדשות - כדאי להתחיל "דיאטת חדשות". צפיה מוגברת בחדשות עלולה להגביר את החרדה.
  • עדכון מגורמים מוסמכים ורשמיים - חשוב להקפיד לקבל מידע מהימן ולהישמע להוראות משרד הבריאות ולא להקשיב לרחשים שמסביב.

מתי לפנות לעזרה מקצועית?

תגובות רגשיות עוצמתיות הן נורמליות בתגובה למצב של משבר או לחץ משמעותי. באופן כללי הן נוטות להתפוגג לאחר כמה שבועות. בשלב זה ילדים ומבוגרים שבים לפעילות שגרתית ותקינה. במידה והתגובות הרגשיות נמשכות מעבר לשבועיים או מחמירות, פוגעות באופן משמעותי ביכולת של הילדים או ההורים לתפקד, צריך לשקול פנייה לעזרה מקצועית.

ניתן לפנות לסיוע והתייעצות בהתמודדות נפשית למוקדי קופות החולים:
כללית: 2700* |מכבי: 3555*| מאוחדת 3833*| לאומית 507*

ומה עם עישון בזמן הקורונה?

במצבי לחץ או שעמום, כמו אלו שאנו נתקלים בהם לעיתים קרובות יותר בתקופת הקורונה, עשויה להיות עלייה בכמות העישון, מה שמכניס את המעשן להוצאה כספית גדולה, שמצידה יכולה להעלות את הלחץ הנפשי. מעין מעגל אכזרי שכזה. בנוסף, שאיפת עשן או אדים לריאות מעוררת תגובות דלקתיות, פוגעת במערכת הנשימה, במערכת החיסון ובמערכות נוספות.

העישון מהווה גורם סיכון להדבקה וסיבוכים מהנגיף, גם למעשנים וגם לסביבתם הקרובה, בדגש על ילדים קטנים הנמצאים עם הוריהם בבית מספר רב של שעות במהלך היום.

מתקשים להפסיק לעשן? אתם לא לבד!

משרד הבריאות מציע לכם תוכנית ליווי אישי על ידי יועצי גמילה מעישון מוסמכים. התוכנית ניתנת ללא עלות. התקשרו עכשיו למוקד הגמילה הארצי 6800*או לקופת החולים שלך. 

שווה לנסות, מי יודע, אולי בכל זאת משהו טוב עוד יכול לצאת מהקורונה הזאת...